W ciągu 4 lat zbudowałem firmę od 20 paczek miesięcznie do 30 000 paczek miesięcznie. Wszystko udokumentowane na YouTube

WoB

Wszystko o Biznesie

Znajdź mnie:

Trendy w e-zakupach w Europie: Przegląd badania Geopost Barometr e-Shopper 2023/2024

Europejski rynek e-commerce nieustannie ewoluuje, dostosowując się do zmieniających się potrzeb i oczekiwań konsumentów. Najnowsza edycja Barometr e-Shopper 2023 dostarcza cennych wglądów w zachowania e-kupujących, podkreślając kluczowe tendencje, które definiują dzisiejszy krajobraz zakupów online w Europie. Badanie obejmuje ponad 24 000 wywiadów w 22 krajach, ujawnia głębokie zaangażowanie europejskich e-konsumentów w handel cyfrowy, nawet w…

Europejski rynek e-commerce nieustannie ewoluuje, dostosowując się do zmieniających się potrzeb i oczekiwań konsumentów. Najnowsza edycja Barometr e-Shopper 2023 dostarcza cennych wglądów w zachowania e-kupujących, podkreślając kluczowe tendencje, które definiują dzisiejszy krajobraz zakupów online w Europie. Badanie obejmuje ponad 24 000 wywiadów w 22 krajach, ujawnia głębokie zaangażowanie europejskich e-konsumentów w handel cyfrowy, nawet w obliczu potencjalnych wyzwań gospodarczych. Na popularności zyskują nadania i odbiory w punktach out-of home (OOH), z których w Europie korzysta już ponad 44% regularnych e-kupujących. Europejscy e-klienci powrócili do korzeni, a ich główne kryteria zakupu są proste: cena i przejrzystość cech produktu, łatwość zakupu i zwrotu, punktualność i elastyczność dostawy.

Kryteria zakupów online

W 2023 roku konsumentów europejskich cechuje pragmatyzm – ich decyzje zakupowe kierowane są głównie przez cenę, przejrzystość oferty, łatwość zakupu i zwrotu, a także punktualność i elastyczność dostawy. Te proste, ale fundamentalne kryteria, w dużym stopniu przyczyniają się do rosnącej popularności dostaw poza domem (Out-Of-Home – OOH) oraz platform C2C (Consumer-to-Consumer), oferujących wygodę oraz przystępność cenową.

W trudnym otoczeniu gospodarczym zakupy online są bardziej niż kiedykolwiek postrzegane jako sposób na zaoszczędzenie pieniędzy, a e-klienci mają tendencję do powracania do podstaw tego, co sprawia, że zakup jest udany: cena, przejrzystość, łatwość zakupu i zwrotów, punktualność i dostawa. Opierając się na tych spostrzeżeniach dotyczących oczekiwań konsumentów i trendów rynkowych, Barometr e-Shopper od Geopost może służyć jako strategiczny kompas dla branży, która zarówno dojrzewa, jak i porusza się w stale zmieniającym się otoczeniu – mówi Carmen Cureu, dyrektor ds. badań rynkowych w Geopost.

Ewolucja profilu e-kupujących

Konsumentów europejskich cechuje wysoka wrażliwość na ceny, przy czym 65% regularnych e-klientów postrzega zakupy online jako sposób na oszczędności. Pomimo zainteresowania ekologicznymi dostawami, w 2023 roku mniej konsumentów było gotowych płacić więcej za produkty i usługi z tej kategorii. Nawyki dotyczące e-zakupów za pośrednictwem platform C2C i mediów społecznościowych utrwaliły się. 7 na 10 regularnych e-kupujących korzysta z platform C2C, a 1/3 twierdzi, że zwiększyła zakupy produktów używanych. W 2023 r. więcej regularnych e-kupujących sprzedawało na tych platformach, głównie przy okazji porządków domowych oraz w celu zarobienia dodatkowych pieniędzy. Media społecznościowe są szeroko wykorzystywane przez 7 na 10 regularnych e-kupujących do uzyskania nowych źródeł inspiracji lub informacji i dokonania bezpośredniego zakupu (48%). Dostawy poza domem zyskują na popularności, z automatach paczkowych i punktach odbioru korzysta coraz więcej konsumentów. W Polsce aż 79% regularnych e-kupujących korzysta z dostaw do punktów OOH, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z 44% na poziomie europejskim. W 2023 roku postrzeganie wysiłku związanego z dostawą i zakupami online ustabilizowało się po spadkach w poprzednich latach. Klienci wyrażają jednak niezadowolenie z braku przejrzystości w opisach produktów, niedostępności i opóźnień w dostawie, podkreślając znaczenie zaufania do znanych i sprawdzonych firm kurierskich.

Najnowsza ankieta na temat e-commerce w Europie ujawnia kluczowe trendy, które będą kształtować przyszłość. Od rosnącej roli mediów społecznościowych po zmiany w preferencjach dostaw i zwiększone zainteresowanie platformami C2C, europejscy konsumenci wskazują na ewoluujące oczekiwania i zachowania. Dla przedsiębiorstw działających w branży e-commerce, te odkrycia stanowią cenny wgląd w to, jak dostosować swoje strategie, aby sprostać nowym wyzwaniom i wykorzystać nadchodzące możliwości.